تبلیغات در سایت ما

درمانگرو مشکل گشا

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
پشتيباني آنلاين
پشتيباني آنلاين
آمار
آمار مطالب
  • کل مطالب : 156
  • کل نظرات : 6
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آمار بازدید
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید دیروز : 49
  • ورودی امروز گوگل : 0
  • ورودی گوگل دیروز : 5
  • آي پي امروز : 0
  • آي پي ديروز : 16
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 326
  • بازدید سال : 824
  • بازدید کلی : 244512
  • اطلاعات شما
  • آی پی : 3.141.30.211
  • مرورگر :
  • سیستم عامل :
  • امروز :
  • درباره ما
    به وبلاگ من خوش آمدید
    خبرنامه
    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



    امکانات جانبی

    انواع مکانیسمهای دفاعی

    واپس راني، جابه جايي، تصعید و والايش، دليل تراشي، فرافكني، واكنش وارونه، انكار، ابطال، جبران، برگشت، تبديل، همانندسازي،

    جابه‌جایی Displacement

    انتقال احساس روانی و حالت عاطفی از یک شخص یا شی که مبدأ آن بوده، به شخص یا شی دیگری که معمولا خطر و تهدید کمتری نسبت به منبأ اصلی آن احساس دارد مثال: مادری که به علت مشاجره با همسایه عصبانی است، کودک را به خاطر انداختن تصادفی لیوان آب کتک می‌زند.

    واپس‌رانی یا سرکوب Repression

    فرد سعی می‌کند امیال یا خاطراتی را که بیش از حد آزارنده و اضطراب‌آور هستند،(یا افکار و انگیزه‌های نامقبول و خاطراتی که باعث شرمندگی و احساس گناه فرد می‌شوند) از حیطه‌ی خودآگاهی حذف، و از به خاطر آوردن آنها خودداری کند. مثال: شخصی پس از گذشت سه سال از حادثه‌ تصادفش، تنها خاطرات مبهمی را از آن به یاد می‌آورد.

    مکانیسمهای دفاعی

    شیوه‌های غیر ‌ارادی و ناخودآگاهانه هستند که من(Ego) بکار می‌گیرد تا از طریق تحریف یا انکار واقعیت، موفق به کاهش اضطراب و مدارا با هیجانات منفی شده و موقتا تعادل و یکپارچگی شخصیت را تا یافتن راه حل واقعی حفظ نماید.

    فرافکنی Projection

    از طریق این مکانیسم، فرد افکار ناپسند، تمایلات نامقبول و ناخودآگاه خویش و همچنین تقصیرها و اشتباهات خود را به دیگری نسبت داده و بدین‌ وسیله موجبات رضایت خاطر و آرامش خود را فراهم می‌سازد. ضرب المثل«کافر همه را به کیش خود پندارد» به این مکانیسم اشاره دارد

    احساس نور

    احساس نور تابع سه متغیر است: 1 - شدت یا درخشندگی که انرژی نور را تشکیل می دهد: نور قوی یا نور ضعیف؛ 2- کیفیت که در اصطلاح علمی لون یا فام و، به طور کلی ، رنگ نامیده می شود؛ 3- سیری یا اشباع که میزان خالص بودن یک رنگ را نشان می دهد. شدت یا درخشندگی از دو حد سیاه و سفید تشکیل می شود. بدین ترتیب که سیاه کمترین درخشندگی و سفید بیشترین درخشندگی را دارد. لون یا فام یا رنگ عبارت از احساسی است که نور درمخروطها یا ، به عبارت صحیح تر، در کرتکس مغز ایجاد می کند.رنگ هایی که از طول موج منفرد تشکیل می شوند، رنگ های خالص نام دارند. تنها رنگ های اصلی از طول موج منفرد تشکیل می شوند، بقیه رنگ ها خالص نیست.در زندگی روزمره نیز کمتر امکان دارد که با رنگ خالص روبرو شویم. مثلاً، زردترین زردها هم مقداری قرمز و سبز به همراه دارند. سیری یا اشباع یعنی اینکه یک رنگ چقدر از خود آن رنگ را در بر دارد. بنابراین، رنگ های خالص یا رنگ های اصلی سیری بیشتری دارند. رنگی که سیری ندارد در اصطلاح علمی می گویند فاقد لون یا فام است، مثل خاکستری که بین سیاه و سفید قرار دارد. اگر به یک رانگ ، سیاه و سفید اضافه شود، تُن(tone) نامیده خواهد شد، اگر تنها سفید اضافه شود، تینت(tint) و اگر تنها سیاه اضافه شود، شید(shade) نامیده خواهد شد.

    دالتونیسم

    کور رنگی ، یعنی ناتوانی در دیدن رنگ ها. برخی افراد هیچ رنگی را تشخیص نمی دهند و در واقع نسبت به رنگ ها کوری کامل دارند. تعداد این افراد بسیار کم است. نوع رایجتر کوررنگی عبارت است از ناتوانی در دیدن رنگ های قرمز و سبزکه اصطلاحاً دالتونیسم نامیده می شود.برخی افراد به رنگ قرمز، برخی دیگر به رنگ سبز و برخی به هردو کوری دارند.کوری این افراد نیز ممکن است کامل باشد. کسانی که به رنگ قرمز کوری دارند طیف مرئی را کوتاهتر می بینند، اما آنهایی که به رنگ سبز کوری دارند، طیف نورمرئی را دو تکه می بینند. این افراد، قرمز و سبز را خاکستری می بینندو تعداد آنها در مردان بیشتر از زنان است

    سوالات مسابقه تست هوش

    سوالات مسابقه تست هوش در دانشگاه؛ که جایزه یک میلیون دلاری براش تعیین شده است: 1- جنگ 100 ساله چند سال طول کشید؟ الف- 116 سال ب- 99 سال ج- 100 سال د- 150 سال گیلی از این سوال بدون دادن جواب عبور کرد! 2- کلاه پانامایی در کدام کشور ساخته می شود؟ الف- برزیل ب- شیلی ج- پاناما د- اکوادُر گیلی از دانشجویان دانشگاه برای جواب دادن کمک خواست! 3- مردم روسیه در کدام ماه، انقلاب اکتبر را جشن می گیرند؟ الف- ژانویه ب- سپتامبر ج- اکتبر د- نوامبر گیلی از خدا کمک خواست! 4- کدام یک از این اسامی اسم کوچک شاه جورج پنجم بود؟ الف- آدر ب- آلبرت ج- جورج د- مانویل گیلی این سوال رو با پرتاب سکه جواب داد . 5- نام اصلی جزایر قناری واقع در اقیانوس آرام از چه منبعی گرفته شده است؟ الف- قناری ب- کانگرو ج- توله سگ د- موش صحرایی گیلی از خیر یک میلیون دلار گذشت! جواب سوالات... 1- جنگ 100 ساله( 1453-1337 میلادی) به مدت 116 سال به درازا کشید. 2- کلاه پانامایی در کشور اکوادور ساخته می شود. 3- انقلاب اکتبر روسیه در ماه نوامبر جشن گرفته می شود. 4- نام کوچک شاه جورج، آلبرت بود. ( او در 1936 نام کوچک خود را تغییر داد) 5- توله سگ. در زبان اسپانیایی INSULARIA CANARIA است که در زبان فارسی به معنی جزایر توله سگهاست.

    ویژگی مکانیسم‌های دفاعی

    1. ناخودآگاه بوده و فرد از فعالیت آن‌ها در رفع اضطراب آگاه نیست. 2. قدرت سازگاری داشته و باعث تطابق بهتر فرد با عوامل نامساعد می‌شوند. 3. نوعی خودفریبی تلقی می‌شوند، زیرا صرفا شیوه‌ ادراک فرد را از موقعیت عوض می‌کنند. 4. استفاده مفرط از آن‌ها نشانه‌ ناسازگاری شخصیت است

    اندامهای احساس

    اندام های گیرنده، آنهایی هستند که در اثر محرک ها به فعالیت در می آیند . محرک عبارت از یک رویداد خارجی یا داخلی است که تحریکی به وجود می آورد و این تحریک را اندام گیرنده اخذ می کند. اندام های پاسخ دهنده، آنهایی هستند که در مقابل محرک واکنش نشان می دهند . این واکنش معمولاً به صورت ترشح غدد یا انقباض عضله نمایان می شود. بنابراین، می توان گفت که ترضشح غدد و انقباض عضله ، پاسخ ارگانیسم به محرک است. اندام های رابط، درواقع دستگاه عصبی مرکزی است که از نخاع ، بصل النخاع ، مخچه و مخ تشکیل می شود.

    رابطه ارگانیسم و محیط، به عملکرد اندام های گیرنده و پاسخ دهنده او وابسته است. در انواع ابتدایی حیوانات ، این عملکرد تنها در اختیار یک سلول است. بدین ترتیب که حیوان به همه محرک ها پاسخ می دهد . در حیوانات سطوح بالا ، سه نوع اندام اختصاصی کاملاً متمایز وجود دارد: گیرنده ها، پاسخ دهنده ها و اندام های رابط بین گیرنده ها و پاسخ دهنده ها.

    چگونه می توان قابلیت تلقین پذیری فرد را ارزیابی کرد؟ هیپنوتیزم کننده ها آزمون های عملی و بعد کتبی را برای تعیین میزان تلقین پذیری در افرادابداع کردند تا به سنجش این قابلیت بپردازد. دو آزمون از مشهورترین آزمون های پرسش نامه ای عبارتند از: SSHS: Stanford Scale of :Hypnotic Susceptibility BBS: Barber Suggestibility Scale

    تفاوت « تلقینات» هیپنوتیزمی با توصیه ها، درخواست ها و دستورات روزمره در این است که در تلقینات هیپنوتیزمی با پاسخ موفق هیپنوتیزم شونده به شکل رفتاری « خودکار» و « غیر ارادی» سر و کار داریم، در حقیقت « غیرارادی» بودن پاسخ که هیپنوتیزم شونده پس از خروج از حالت هیپنوتیزمی گزارش آن را می دهد، از دید بسیاری از محققین قابل اعتمادترین ملاک برای بودن فرد در حالت هیپنوتیزمی است. تقریباً تمام افرادی که هیپنوتیزم می شوند، می پندارند که پاسخ آن ها نتیجه ی عملکرد هیپنوتیزم گر است. در حقیقت، این فرد هیپنوتیزم شونده است که با آمادگی ذهنی خود آغاز کننده ی عمل است. زمانی که تفکر انتقادی فرد به حالت تعلیق در آید، رفتاری تلقین شده به شکلی خودکار و بدون آن که سازوکارهای منطقی و ارزیابی کننده ی مغز در آن دخالتی داشته باشد، انجام می شود و زمانی که تلقینی پس از تلقین دیگر پذیرفته شد، قابلیت بیش تری برای قبول تلقینات مشکل تر پیدا می شود.

    آزمونهای هیپنوتیزم

    برخی از آزمون های علمی هیپنوتیزم که این آزمون ها در حضور گروهی متشکل از 10 تا 12 نفر بیش ترین تأثیر را دارد اما به شکل فردی نیز می تواند انجام شود: - تلقین رسیدن دست ها به یک دیگر: تقریباً هفتاد درصد افراد به این تلقین جواب می دهند. پاسخ به آن کاملاً به میزان تلقین پذیری فرد وابسته است. می توان به فرد چنین گفت: « خوب حالا به من نگاه کنید... از شما می خواهم دست های خود را به صورت افقی در سطح شانه ها بالا بیاورید در حالی که کف دست ها روبه روی یک دیگر در حدود بیست سانتی متر از هم دیگر فاصله دارد. بسیار خوب حالا دست ها را به صورتی که نشان دادم بالا بیاورید و چشمان خود را ببندید. به این موضوع فکر کنید که دست های شما به سمت هم نزدیک می شود. نزدیک و نزدیک تر... به این فکر کنید که دست های شما به سمت هم حرکت می کند تا به هم برسد...» - تلقین سنگینی دست و بازو: حدود هشتاد درصد به این آزمون جواب مساعد می دهند. از فرد می خواهیم به جلو نگاه کند و دست چپ یا راست خود را بالا بیاورید و در سطح شانه نگه دارد و به این ترتیب ادامه می دهیم: « به نوک انگشتان خود نگاه کن و به دقت به دستت توجه کن. دستت سنگین می شود... س ن گ ی ن .... سنگین و سنگین تر... دستت مثل آهن سخت و سنگین شده است.... آن چنان که دیگر نمی توانی آن را بالا نگه د اری و به سمت پایین می آید.» - تلقین انحراف وضعیتی : به این آزمون نیز حدود هشتاد درصد افراد جواب مساعد می دهند. این آزمون فراوان ترین آزمون استفاده شده برای ارزیابی تلقین پذیری است. از فرد می خواهیم در حالی که پشتش به ما است بایستد و پاهایش را به هم بچسباند. ما پشت سر او چنان می ایستیم که با بازوهای کشیده بتوانیم شانه ی وی را لمس کنیم و این کلمات را به او می گوییم: « چند لحظه ی بعد من از شما می خواهم به این موضوع فکر کنید که به سمت عقب می افتید. من کاملاً پشت سر شما هستم و اجازه نخواهم داد به عقب متمایل شوید.» - تلقین آونگ شورول : در بسیاری موارد که فرد به آزمون های دیگر جواب نداده است به این شیوه پاسخ مثبت می دهد و می توان از آن برای القا هیپنوتیزم هم استفاده کرد. برای ساختن آونگ از رشته ای محکم به طول 60 سانتی متر استفاده می کنیم و به انتهای آن وزنه ای کوچک و متقارن اضافه می کنیم. به فرد می گوییم ساعد خود را روی دسته ی صندلی بگذارد و دست خود را طوری بلند کند که بتواند نخ را به صورت آویزان میان شصت و انگشت اشاره ی خود بگیرد و سپس به او می گوییم: « به انتهای نخ نگاه کن و چشم هایت را به آن بدوز... حالا فکر کن که انتهای نخ به جلو و عقب حرکت می کند. ... جلو و عقب. در ذهن خود مجسم کن که انتهای نخ به جلو و عقب حرکت می کند... حرکتش بیش تر می شود... بیش تر و بیش تر...» این آزمون ها به درمانگر کمک می کند که آمادگی فرد را برای هیپنوتیزم شدن محک بزند. در صورتی که پاسخ فرد مساعد بود می توان به وی گفت که در هیپنوتیزم نیز فرایندی مشابه این آزمون ها رخ می دهد. هرگاه پاسخ قابل قبولی دیده نشد باید برای آماده کردن بیمار، کاهش و مقاومت وی و زدودن پیش داروی های او زمان بیش تری صرف کرد.

    هیپنوتیزم

    انجمن پزشکی بریتانیا در سال 1995 تعریف زیر را برای هیپنوتیزم ارائه کرد: « هیپنوتیزم حالتی موقتی از ادراک تغییر یافته است که توسط یک فرد در فردی دیگر ایجاد می شود و در او دسته ای از پدیده ها به شکلی خود به خودی و یا در پاسخ به محرک های کلامی و یا دیگر محرک ها به وجود می آید؛ این پدیده ها عبارتند از : تغییر در هشیاری و حافظه، افزایش تلقین پذیری و به وجود آمدن ایده ها و پاسخ هایی که در مقایسه با وضعیت عادی ذهنی برای فرد نامتعارف و نا آشناست. پدیده هایی دیگری چون بی حسی، فلجی و سفتی عضلات و تغییرات عروقی می تواند در حین حالت هیپنوتیزمی به وجود آید یا از بین برود». در جریان هیپنوتیزم با کاهش نسبی بر انگیختگی حسی و افت در پاسخ دهی سیستم عصبی مرکزی رو به رو هستیم، این فرآیندی است که در مقابل عدم تمرکز و دقت فرد مضطربی که مدام محیط پیرامون خود را در جست و جوی خطری فرضی واکاری می کند، قرار می گیرد. کلماتی را که هیپنوتیزم گر برای ایجاد این تأثیرات به کار می گیرد « تلقینات» می نامند.

    حس های پیکری

    حس‌های اکستروسپتیو(بیرونی): آنهایی هستند که در سطح بدن قرار دارند. • حس‌های پروپریوسپتیو(داخلی): آنهایی هستند که با وضیعت فیزیکی بدن در ارتباط هستند و شامل حس وضعیت، حس عضلات و تاندون‌ها، حس فشاری که از کف‌ پا می‌رسد و حتی حس تعادل(که اغلب به عنوان یک حس "خاص" در نظر گرفته می‌شود نه یک حس پیکری) هستند. • حس‌های احشایی: آنهایی هستند که از احشاء بدن می‌آیند. معمولا منظور از این کلمه، حس‌های مربوط به ارگان‌های داخلی است. • حس‌های عمقی: آنهایی هستند که از بافت‌های عمقی می‌آیند نظیر عضلات و استخوان‌. این حس‌ها عمدتا شامل فشار عمقی، درد و لرزش هستند

    گیرنده های حسی

    گیرنده های حسی بدن را به 5 دسته تقسیم بندی می کنند که عبارتند از: 1) گیرنده های مکانیکی مثل حس های لمسی و پوستی، اجسام مایسنر، اجسام کروز، اجسام پاچینی، گیرنده های صوتی حلزونی در گوش، گیرنده های دهلیزی برا ی تعادل، گیرنده ای فشاری در آئورت و... 2) گیرنده های حرارتی مثل گیرنده های سرما، گیرنده های گرما، 3) گیرنده های درد مثل گیرنده های درد 4) گیرنده های الکترومغناطیسی مثل گیرنده های بینایی 5) گیرنده های شیمیایی مثل گیرنده های شیمیایی، بویایی و...

    نظریه مبتنی بر نیازهای سه‌گانه

    دیوید مک کللند سه عامل انگیزشی مرتبط با نیاز را پیشنهاد نمود. 1. نیاز به کسب موفقیت یعنی تلاش در راه درخشیدن و با توجه به رعایت استانداردهایی موفق شدن. 2. نیاز به کسب قدرت و اعمال آن یعنی صاحب قدرت افراد را وادار به انجام کاری کند که اگر غیر از این می‌بود به شیوه دیگری عمل می‌کردند. 3. نیاز به ایجاد دوستی یعنی تمایل به کسب حمایت و ایجا روابط صمیمی با دیگران.

    نیازهای اکتسابی مک کله لند

    نیاز به کسب موفقیت (n-achievement) – توفیق طلبی، میل به انجام چیزی بهتر با کارایی بالاتر برای حل مسائل یا تسلط بر کارهای پیچیده. نیاز به تعلق (n-affiliation) – میل به برقرای و حفظ روابط دوستانه و گرم با دیگران. نیاز به قدرت (n-power) – میل به کنترل دیگران، نفوذ در رفتار آنان یا مسئول دیگران بودن.

    نیازهای مزلو

    1. نیازهای فیزیولوژیکی، مانند نیاز به آب، غذا، خواب و غیره. 2. نیاز به امنیت، مانند مسکن، تأمین و محفوظ ماندن در برابر خطرات محیطی و عاطفی. 3. نیاز اجتماعی، مانند عشق محبت خانواده. 4. نیاز به احترام که به دو بخش درونی وبیرونی تقسیم می‌شود، درونی مانندحرمت نفس و بیرونی مانند شهرت. 5. خودشکوفایی که عبارت است از بهره‌گیری از استعدادها و رشد و توسعه فردی.

    « يومي هو»

    « يومي هو» بر اين باور است كه علت اصلي بسياري از بيماري ها را بايد در ريشه آن، يعني بهم خوردن تعادل و قرينگي بدن انسان ، بويژه در لگن خاصره جستجو كرد. اين باور بدان معني است كه در نزد فردي كه دچار انحراف و جابجايي لگن خاصره شده است، شاهد عدم برابري طول پاها خواهيم بود كه اين خود، تغيير مداوم انتقال وزن بدن بر روي پاها، انحراف در ستون فقرات ( اسكليوز و كيفوز)، جابجايي و تغييرات اندك ارگانهاي داخلي بدن، اختلالات در سيستم اعصاب خود مختار، سيستم گردش خون ، سيستم لنفاوي ، سيستم گوارشي ، سيستم تنفسي ، انقباضات عضلاني، خشكي مفاصل و بيماري هاي مفصلي، و بالاخره عدم تعادل در بيوانرژي و كاهش آن در بدن خواهيم بود. بنابراين به سادگي قابل درك است كه اين مشكلات و اختلالات، خود عامل بزرگ انواع بيماري هاي گوناگون در بدن انسان مي باشد كه به حوزه فيزيك بدن ختم نمي شود و به روح و روان آدمي نيز چنگ مي اندازد و آن را نيز بيمار مي كند.

    فلسفه آموزشی غرب بر این باور است که تعریف و تحسین کردن دانش آموز و پاداش دادن در عملکرد تحصیلی و آموزشی آنان تاثیر گذار است و این پاداش‌ها را برای بالا بردن کیفیت و کمیت آموزش مانند افزایش نمره ی تحصیلی و غیره ضروری می دانند . گاهی اوقات حتی وقتی که دانش آموزان در مطالعه و عملکرد تحصیلی شان خیلی خوب ظاهر نمی شوند ، باز هم این تحسین و تشویق ها ارائه می شوند تا آنها را برای کارهای سخت و دشوار آتی آماده سازند .نظام تعلیمی غرب معتقد است که به واسطه ی این گونه تشویق ها ، دانش آموزان به راحتی تسلیم نشده و پذیرای شکست نخواهند شد و لذا در آینده ، عملکرد بهتری خواهند داشت ازآن طرف، فلسفه ی تعلیمی شرق خیلی سخت گیر و جدی است و فرضاً هنگامی که دانش آموزان در عملکرد تحصیلی شان شکست خورده و ناکام شوند، انتقاد و سرزنش موضوعی طبیعی و عادی تلقی خواهد شد . از دانش آموزانی که تمایلی به کار سخت نداشته و از آن اجتناب کنند انتقاد به عمل می آید و آنان را خود خواه و تنبل می نامند . به نظر عبدالله سانی (Abdullah sani 2001)، انتقاد موجب کاهش انگیزش دانش آموزان شده و سبب می شود آنان کمتر کار کنند مگر آن که مفهوم این انتقاد به شکل آگاه کردن برای اصلاح فرد باشد .( یعنی نقاط ضعف او بیان شود تا با شناسایی آنها ، خود را اصلاح کند) تا او با آگاهی از آنها پر شور شده و شجاعت مبارزه با موانع را بیابد .

    ذهن خوانی

    یکی از روشهای موثر ذهن خوانی، درک زبان بدن است. در واقع افراد در حین حرف زدن، به صورت ناخودآگاه قسمتی از بدنشان را تکان می دهند و این حرکات نشان دهنده تفکرات و احساسات درونی فرد نسبت به موضوع جاری دانست. برای مثال وقتی از افراد راجع به شماره تلفن شان در ۱۰ سال پیش سوال کنید، آنها سعی می کنند از حافظه شان برای به خاطر آوردن آن کمک بگیرند و وقتی از آنها راجع به آرزویشان می پرسید آنها سعی می کنند تا تصویری را در ذهنشان بسازند. محققان بر این باورند که افکاری همچون امثال بالا، واکنش فیزیکی چشم را به دنبال دارند، که شما با تشخیص آنها می توانید تقریبا حدس بزنید که فرد به چه چیزی فکر می کند. قبل از خواندن این ۷ واکنش، لازم است به ۲ نکته مهم توجه کنید : ۱ - این واکنش ها بر اساس افراد راست – دست نوشته شده اند و در صورتی که فرد مورد نظر چپ دست است، باید آنها را برعکس در نظر بگیرید. ۲ - منظور از راست یا چپ، دید شما نسبت به فرد انجام دهنده واکنش می باشد. واکنش های چشمی ۱ - بالا – سمت راست : نشانگر جستجو و بازسازی رویدادی تصویری که در گذشته رخ داده است. ۲ - بالا – سمت چپ : در حال ساختن تصویر و یا رویداد جدید. ۳ - مستقیم – سمت راست : بخاطر آورن صوتی که در گذشته شنیده شده است. ۴ - مستقیم – سمت چپ :‌ در حال ساختن کلمه و یا صوتی که در گذشته رخ نداده است. ۵ - پایین – سمت راست : صحبت کردن شخص با ضمیر داخلی اش ۶ - پایین – سمت چپ : به خاطر آوردن و یا تصور یکی از حواس، لامسه، بویایی و یا چشایی ۷ - چند حرکت و یا بدون حرکت : ممکن است شما سوالی را از فرد مورد نظر بپرسید و فرد هیچکدام از حرکات فوق را انجام ندهد و به یک نقطه خیره شود. این بدین معنی است که فرد دارد سوال و جواب را به صورت تصویری بررسی و شبیه سازی می کند. به خاطر داشته باشید که این واکنش ها برای تمامی افراد یکسان نیستند و ممکن است استثناهایی نیز وجود داشته باشد، ولی همین الان می توانید آنها را با همسر و یا دوستتان تمرین کنید.

    زنی سه دختر داشت که هر سه ازدواج کرده بودند.یکروز تصمیم گرفت میزان علاقه ای که دامادهایش به او دارند را ارزیابی کند. یکی از دامادها را به خانه اش دعوت کرد و در حالی که در کنار استخر قدم میزدند از قصد وانمود کرد که پایش لیز خورده و خود را درون استخر انداخت. دامادش فوراً شیرجه رفت توی آب و او را نجات داد. فردا صبح یک ماشین پژو ٢٠۶ نو جلوی پارکینگ خانه داماد بود و روی شیشه اش نوشته بود: «متشکرم! از طرف مادر زنت» زن همین کار را با داماد دومش هم کرد و این بار هم داماد فوراً شیرجه رفت توی آب و جان زن را نجات داد. داماد دوم هم فردای آن روز یک ماشین پژو ٢٠۶ نو هدیه گرفت که روی شیشه اش نوشته بود: «متشکرم! از طرف مادر زنت» نوبت به داماد آخری رسید. زن باز هم همان صحنه را تکرار کرد و خود را به داخل استخر انداخت. اما داماد از جایش تکان نخورد. او پیش خود فکر کرد وقتش رسیده که این پیرزن از دنیا برود پس چرا من خودم را به خطر بیاندازم؟ همین طور ایستاد تا مادر زنش در آب غرق شد و مرد. فردا صبح یک ماشین بی ام ‌و آخرین مدل جلوی پارکینگ خانه داماد سوم بود که روی شیشه اش نوشته بود:«متشکرم! ازطرف پدر زنت» !!

    هونا

    هونا یک واژه از زبان هاوایی است که ماکس فریدام لانگ (۱۸۹۰–۱۹۷۱) در سال ۱۹۳۶ در نظریه فراطبیعی خود از آن استفاده کرد و در این نظریه باورهای فراطبیعی خود را با کاهوناها (کارشناسان) هاوایی مرتبط دانست. هونا بخشی از جنبش عصر جدید است. هونا بر زیستن و هماهنگی با سه سطح از آگاهی یا سه سطح از خود تأکید دارد. کاهوناها دیرزمانی مدعی بودند که در موجودات یک خود خفیف، یک خود متوسط و یک خود برتر را شناسایی کرده‌اند. آنها این سه سطح را به ترتیب «اونیهیپیل» (ناخودآگاه، درونی، احساسی و اشراقی)، اوهانه (آگاهی بیدارشونده و بخردانه) و آوماکوآ (ابرآگاهی، ارتباط با حوزه ایزدی) نامیدند.

    عامل موثر در تعین جنسیت مرد است زیرا اگر X بدهد فرزند دختر و اگر Y بدهد فرزند پسر می شود در زمانهای گذشته حتی تا قبل از بوجود آمدن علم ژنتیک تصور بر این بود که زن جنسیت جنین را تعین می کند ولی در علم ژنتیک این امر به خوبی قابل اثبت است

    کروموزم XY

    در آمیزش بین زن مرد ژن های مرد به صورت XY و ژن های زن بصورت XX است که شامل 22 جفت کروموزوم غیر جنسی و یک جفت کروموزوم جنسی است و در هنگامی که قرار است نطفه تشکیل شود یک کروزوم از زن و یک کروموزوم از مرد برای تعین جنسیت جنین وارد می شود یعنی کسی که کروموزم X از مرد وارد شود فرزند حتما دختر خواهد بود و اگر Y وارد شود فرزند پسر خواهد بود البته گاهی اختلالاتی نیز در این فرآیند انجام می شود که منجر به بروز افراد دو جنسیتی و یا صفات مردانه و زنانه در زنان و مردان می شود. با مشاهده کروموزم XY می بینیم که کروموزوم مرد شامل کروموزوم های هم مرد Y و X و هم شامل کروموزم های زن که X است می باشد. x از طرف مادر و کروموزوم y ازطرف پدر به تخمک که تبدیل به جنین خواهد شدمی رسد.بنابراین مادر با دو کروموزوم جنسی x و پدر با دو کروموزوم متفاوت x , y جنسیت کودک را تعیین می کنند. یعنی یک کروموزم x مادر با یک کروموزوم x پدر ترکیب شود می شود دو ایکس xx که جنسیت جنین دختر می شود. وقتی کروموزوم xمادر با کروموزوم y پدر ترکیب شود یعنی xy جنین پسر خواهد شد. البته استثناهایی نیز وجود دارد که جنین دارای یک کروموزوم ایکس یا سه کروموزوم ایکس یا با یک ی چند ایگرگ اضافی x - xxx - xyy - xyyyy به دنیا می آید که این افراد بیمار هستند و دارای سندرمهایی مانند کلاین فلتر و ترنر و... هستند.

    خاموشی اكتسابی از دست دادن زبان گفتاری را در فردی كه قبلا حرف می‌زده است، خاموشی اكتسابی می‌نامند. می‌توان دو نوع خاموشی را از یكدیگر متمایز كرد: خاموشی كامل اكتسابی و خاموشی انتخابی. خاموشی كامل اكتسابی، خود بر سه قسم است: خاموشی هیستریكی: خاموشی توأم با نشانه‌ها یا اختلال‌های هیستریكی شخصیت. خاموشی عاطفی: بروز خاموشی پس از یك ضربه شدید عاطفی. خاموشی واكنشی: بروز خاموشی در كودكان واجد تأخیر زبان. خاموشی انتخابی، تنها در حضور برخی از اشخاص و یا در یك چارچوب معین بروز می‌كند، بیش از پیش گسترش می‌یابد و در نهایت می‌تواند به یك خاموشی كامل اكتسابی منتهی شود. درباره فراوانی خاموشی كامل اكتسابی كه اغلب پس از یك ضربه عاطفی بروز می‌كند و به‌خصوص در دوره نوجوانی مشاهده می‌شود، آمار دقیقی در دست نیست. طول مدت این اختلال متغیر است و در بیشتر مواقع، جنبه موقت دارد. اختلال خاموشی انتخابی نیز اختلالی نادر است و كمتر از یك‌ درصد از افرادی را كه به سازمان‌های تخصصی مراجعه می‌كنند، دربرمی‌گیرد. آغاز خاموشی انتخابی معمولا قبل از 5 سالگی است، اما ممكن است به هنگام ورود به مدرسه، توجه را به خود جلب كند. خاموشی درون‌خانوادگی اغلب در حدود 3 سالگی به عنوان اعتراض نسبت به بی‌توجهی خانوادگی متجلی می‌شود. اگر چه طول مدت اختلال معمولا بیش از چند ماه نیست، اما گاهی مدت زمان بیشتری تداوم می‌یابد و حتی ممكن است سال‌ها باقی بماند. كودكان مهاجری كه با زبان رسمی كشور پذیرنده، به اندازه كافی مأنوس نیستند ممكن است از حرف زدن با افراد بیگانه در این محیط جدید امتناع كنند. چنین رفتاری را نباید به عنوان خاموشی انتخابی تلقی كرد. خاموشی انتخابی در دختران، اندكی بیش از پسران است

    • آفازی، یكی از بیماری‌های مغزی است كه بحث‌های بسیاری را به دنبال داشته و دارد. معمولا این بیماری بر اثر آسیب ناحیه جلو كورتكس كه به نام "ناحیه تكلم"مشهور است، به وجود می‌آید. این آسیب در قسمت نیمكره چپ مسلط مغز، در افراد راست‌دست و در نیمكره مسلط راست مغز، در افراد چپ‌دست رخ می‌دهد. تعدادی از روان‌شناسان و روان‌پزشكان چند نوع آفازی را مشخص كرده‌اند. مثلا نوعی آفازی حركتی كه عبارت است از ناتوانی در بیان حروف، لغات و یا جملات. نوع دیگر، آفازی حسی است كه نشان‌دهنده ناتوانی فرد در فهم معنی، مفهوم لغات و جملات است. شكل دیگر آن الكسیانام دارد كه شامل عدم قدرت درك زبان و نوشته می‌شود و نوع چهارم، اگرافیا است كه در این حالت فرد قادر به برگرداندن علایم كلامی یا كلام شفاهی به علایم نوشته یا كلام كتبی نیست. آفازی شامل گروهی از اختلالات مشخص نیست؛ بلكه نوعی اختلال كلی و تعمیم‌یافته كلامی است كه گاه با عدم شنوایی لغات یا گیجی و عدم شناخت زبان نوشته و یا انواع دیگر آفازی توأم می‌شود. آفازی در اصل نوعی اختلال تكلم است كه ممكن است با اختلالات مختلف ادراكی، حسی و حركتی و با آسیب مغزی توأم باشد.» بیمار مبتلا به آفازی، اختلالات كلی در لغات، قدرت درك، ارائه پیام‌ها و علایم كلامی دارد. آسیب قسمت جلوی مغز، ممكن است در اثر ایجاد مانعی در گردش خون مثل لخته شدن باشد كه معمولا به دلیل باریك شدن مویرگ‌های خون و كند شدن سرعت جریان خون ایجاد می‌شود و یا ناشی از غده‌های مغزی، بیماری‌های عفونی و ضربه‌هایی باشد كه از محیط به مغز فرد وارد می‌شود. این بیماری در هر سنی ممكن است رخ دهد ولی بیشتر در سنین پیری مشاهده می‌شود. بیمار آفازیك معمولا از ناتوانی خود در استفاده از كلام، آگاه است و به این علت، اغلب احساس محرومیت، اضطراب و افسردگی می‌كند؛ شدت این حالات به قدری است كه گاهی آنان را با بیماران پسیكوتیك اشتباه می‌گیرند. البته آفازی غالبا با علایم اولیه اختلال مغزی(مانند اختلال در حافظه و جهت‌یابی) توأم است.

    congenital aphasia

    آفازی مادرزادی، نشانگان نادری است كه وخیم‌ترین انواع اختلال‌های سازمان‌یافتگی زبان را دربردارد. كودك مبتلا به این اختلال بدون نارسایی قابل ملاحظه دستگاه‌های حسی و حركتی یا تأخیر عقلی، در حدود 5 سالگی هنوز هیچ زبانی را نیاموخته یا تنها چند كلمه آموخته است. این تعریف، تأخیرهای تحولی زبان را كه به اختلال‌های رفتاری، شنیداری، حركتی خاص و یا معلولیت عقلی كلی نسبت دادنی است، در خارج از میدان خود قرار می‌دهد. بنتون(Benton) فرایند تشخیص این اختلال را بدین‌گونه تشریح می‌كند:«وقتی تمامی موارد تأخیر وخیم دریافت و بیان زبان كه ناشی از عوامل كلی نارسایی عقلی، اختلال‌های وخیم شخصیت و اختلال‌های عصبی – حركتی بودند حذف شدند، ما توانستیم یك گروه از كودكان را ردیابی كنیم كه حرف زدن را بدون علت آشكاری كه بتواند این تأخیر را تبیین كند، یاد نمی‌گرفتند». از دیدگاه محققان اخیر آنچه به رغم درجات مختلف نابهنجاری، آفازی مادرزادی را مشخص می‌كند، وجود یك یا چند نارسایی در قلمرو فهم و بیان علایم زبان‌شناختی و همچنین ناتوانی در دریافت توالی محرك‌های شنیداری است. این نارسایی قبل از سن 30 سالگی آغاز می‌شود. تشخیص آفازی مادرزادی بین سنین 3 تا 6 سالگی بسیار مشكل است. در واقع معمولا براساس تحول یا عدم تحول زبان پس از 5 سالگی است كه می‌توان این اختلال را ردیابی كرد

    مشخصه‌هاي عمومي آزار كلامي

    ١ـ آزار كلامي، جريحه‌دار كننده و دردآور است؛ به‌خصوص كه مورد انكار هم قرار بگيرد. وقتي استنباط همسر از آزار كلامي ناديده گرفته شده و به واقعيت وي هم هيچ اعتباري داده نشود، بخشي از رنج زن به سردرگمي او منتهي خواهد شد. ٢ـ آزار كلامي، ماهيت و توانايي‌هاي زن را مورد حمله قرار مي‌دهد. زن ممكن است كم‌كم به اين باور برسد كه يك جاي كارش ايراد دارد يا توانايي انجام خيلي از كارها را ندارد. ٣ـ آزار كلامي يا آشكار است (شليك‌هاي خشم، ناسزاگويي و دادن القاب ناجور) يا پنهان و بسيار بسيار نامحسوس (مثل شست‌و‌شوي مغزي). آزار كلامي آشكار، معمولاً سرزنش‌آميز و منتقدانه است و در نتيجه باعث گيجي زن مي‌شود. آزار كلامي پنهان كه نوعي تهاجم مخفي است، حتي گيج‌كننده‌تر است. هدف اين است كه زن بدون آنكه بويي ببرد، به كنترل درآيد.

    اوتیسم

    اوتیسم چیست؟ اوتیسم ( ( Autismنوعی اختلال رشدی است كه با رفتارهای ارتباطی ، كلامی غیر طبیعی مشخص می شود . علائم این اختلال در سال های اول عمر بروز می كندو علت اصلی آن ناشناخته است. این اختلال در پسران شایع تر از دختران است

    علائم افسردگی شدید

    با توجه به این نکته که برای تشخیص افسردگی عمده: ۱) حداقل ۵ تا از نشانگان زیر باید وجود داشته باشد ۲) این نشانگان باید در طول دو هفته تداوم داشته باشند ۳) این نشانگان باید تغییر در سطوح عملکرد گذشته فرد را نشان بدهند نشانگان عبارتند از: ۱) خلق افسرده که تقریباً در بیشتر ساعات روز تداوم داشته باشد ۲) کاهش قابل ملاحظه علاقه یا لذت تقریباً در تمامی فعالیت‌ها ۳) کاهش معنی‌دار وزن (نه به وسیله رژیم‌ گرفتن)، افزایش وزن یا تغییر اشتها ۴) بی‌خوابی یا پرخوابی (خواب اضافه) ۵) آشفتگی روانی حرکتی یا کندی روانی حرکتی ۶) خستگی یا کاهش انرژی ۷) احساس بی‌ارزش بودن یا احساس گناه نامتناسب ۸) عدم توانایی برای متمرکز شدن یا تردید و دو دلی ۹) افکار عود کننده مرگ و خودکشی ● علائم و نشانه‌ها: ۱) از دست دادن علاقه و تمایل به انجام فعالیت‌های لذت بخش گذشته ۲) نارضایتی از زندگی ۳) کناره‌گیری و اجتناب از فعالیت‌های اجتماعی ۴) کاهش انرژی و توانایی ۵) احساس غیرمفید بودن یا ناامیدی ۶) تحریک پذیری ۷) توجه بسیار زیاد به مشکلات سلامتی ۸) غم یا گریه کردن ۹) نگران بودن و انتقاد از خود ۱۰) دشواری در تمرکز و تصمیم‌گیری ۱۱) کاهش اشتها و وزن ● نشانگان روان‌شناختی، افکار، احساسات و رفتارها: ۱) احساس غم، پریشانی، ناراحتی یا ناامیدی در بیشتر ساعات روز ۲) از دست دادن بسیار شدید علاقه یا لذت در تمام یا تقریباً در کل فعالیت‌ها و عدم توانایی فکر کردن در مورد چیزهایی که انجام دادن آن‌ها لذت‌بخش است (نادیده گرفتن سلامت) ۳) احساس گناه زیاد یا این احساس که فردی بی‌ارزش است ۴) حرکات کنده شده یا برانگیخته (که در پاسخ به درد یا آشفتگی نیستند) ۵) افکار تازه مردن یا خاتمه دادن به زندگی خویش با یا بدون طرح‌ریزی خاص ● نشانگان جسمانی یا بدنی: ۱) کاهش وزن غیرعمدی، کاهش اشتها یا افزایش وزن و اشتها (که معمولاً مورد اخیر دیده نمی‌شود) ۲) بی‌خوابی یا خوابیدن مفرط و بیش از اندازه ۳) خستگی و کاهش انرژی ۴) عدم توانایی فکر کردن، تمرکز یافتن یا تصمیم‌گیری ۵) نشانه‌های جسمانی اضطراب‌ نظیر خشکی دهان، گرفتگی عضلانی، اسهال، عرق کردن، خیال‌اندیشی یا تلاش برای خودکشی

    اگر از خانم ها و آقایون سوال کنید که چه خصوصیتی در همسرشان وجود دارد که بیش از هر چیز برایشان جالب و جذاب است مطمئن باشید که هر دو جنسیت، شوخ طبعی را در ابتدای لیست خود قرار خواهند داد. ا کاملاً طبیعی است که هر کس به دنبال همسری باشد که خوش مشرب، جذاب و خوشمزه باشد.

    علائم: در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنند که خلاف قانون است و احتمالاً سابقه بازداشت یا مشکلات قانونی دارد. ـ بار‌ها به خاطر منافع خود، به دیگران دروغ می‌گوید و آن‌ها را فریب می‌دهد. ـ تکانشی است، یعنی رفتار‌هایش ناگهانی است و به عاقبت آن‌ها فکر نمی‌کند. اصلاً انگار هیچ چیز برایش درس عبرت نمی‌شود. ـ بار‌ها نشان داده برای رفاه و سلامتی دیگران اهمیتی قائل نیست. ـ ثبات و شرافت لازم در زمینه شغلی خود را ندارد. ـ روحیه پشیمانی و عذرخواهی ندارد و در برابر آسیبی که به دیگران می‌زند یا ناراحتی‌هایی که درست می‌کند، به جای عذرخواهی، بهانه می‌تراشد و خود را توجیه می‌کند.

    (اختلال شخصیت هیستریونیک)

    علائم: ـ دوست دارد همیشه مورد توجه همه باشد و بسیار تلقین پذیر است. ـ رفتار‌ها و نوع لباس پوشیدنش برای جلب توجه است. ـ نگرش خاصی درباره مسائل مهم زندگی ندارد، دیدش سطحی است و حرفی برای بیان کردن در جمع‌ها ندارد. ـ تحمل مورد بی‌توجهی قرار گرفتن را ندارد و زود احساساتش تغییر می‌کند. حتی ممکن است در جمع به پرخاشگری و قشقرق بپردازد.

    خنده درمانی

    خنده درمانی، توسط نرمن کازنیز پایه گذاری شده، تا مفهوم واقعی آن به سرانجام برسد. تحقیقات نشان داده است که شادی و خنده عملکرد سیستم ایمنی بدن را تعالی می‌بخشد. خصوصا تولید سلول‌هایی که بطور طبیعی به حفاظت بدن از بیماری و سرطان کمک می‌کنند. خنده آزاد شدن اندورفین را نیز در مغز افزایش می‌دهد- ترکیبی که به شما احساس خوب بودن می‌دهد. بدون شک، مردم شاد سالم‌تر و طولانی‌تر زندگی می‌کنند. بنابراین مطالب خنده‌دار دلخواه‌تان را بخوانید، فیلم‌های کمدی مورد نظرتان را ببینید و بخندید.

    متولدین تیر

    - سمبل: خرچنگ - عنصر: آب - سیاره: ماه - عضو آسیب پذیر: سینه و شکم - روز اقبال: دوشنبه - اعداد شانس: ۳ و ۷ - سنگ خوش یمن: مروارید - رنگ: نقره ای - حیوان: حیوانات صدفدار او مانند سیاره خود - ماه - در حال تغییر است. اگر به او اطمینان کامل نداشته باشی، هرگز رابطه عاشقانه با او نخواهید داشت. او از عشق ورزیدن لذت می برد و در عوض می خواهد آن را دریافت کند.
    تبلیغات
    نویسندگان
    ورود کاربران
    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع
    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری
    تبادل لینک هوشمند

      تبادل لینک هوشمند

      برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان درمانگرو مشکل گشا و آدرس zanzntanha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






    آخرین نظرات کاربران
    الی - باطل طلسم - 1393/8/7
    الی - چجوری میشه طلسم رو باطل کرد؟
    یکی ک تو قبرستان دفن کرده باشن؟ - 1393/8/7/zanzntan
    DUYĞU - در کتاب چار فصل زندگی
    صفحه ها پشت سرِ هم می روند
    هر یک از این صفحه ها یک لحظه اند
    لحظه ها با شادی و غم می روند
    گریه دل را آبیاری می کند
    خنده یعنی این که دل ها زنده است
    زندگی ترکیب شادی با غم است
    دوست می دارم من این پیوند را
    گر چه می گویند شادی بهتر است
    دوست دارم گریه با لبخند را … - 1393/4/14
    DUYĞU - سلام،مطالب وبلاگت عالیست،موفق باشی - 1393/4/14
    ایران توانا - باسلام

    از این پس می توانید آخرین اخبار دستاوردهای کشور عزیزمان را در سایت ایران توانا http://iranetavana.ir دنبال کنید و به کشور خود افتخار کنید.

    باتشکر

    مدیر پایگاه خبری دستاوردهای ایران - 1393/4/5
    ابوالفضل - سلام به شما دوست وبلاگ نویس ،وبسایت خیلی عالی دارید من شما رو دعوت میکنم به شبکه اجتماعی تمشک ملخق بشین و دوستان جدید پیداکنید و لحظات خوب زندگیتونو با بقیه شریک بشین
    منتظر حضور سبزتان هستیم
    روابط عمومی شبکه اجتماعی تمشک - 1393/4/5
    عنوان آگهی شما

    توضیحات آگهی در حدود 2 خط. ماهینه فقط 10 هزار تومان

    عنوان آگهی شما

    توضیحات آگهی در حدود 2 خط. ماهینه فقط 10 هزار تومان

    به درمانگرو مشکل گشا امتیاز دهید